Nuhvi.net

Tervetuloa Nuffield - Leyland Club Finland ry:n keskustelupalstalle!

Etusivu Klubituotteet Galleria Jasenten kirjasto
Tänään on 18 Huhti 2014, 00:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akun jäätyminen
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 13:14 
Poissa
Mr. Lordi Nuffield
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2007, 22:22
Viestit: 1563
Paikkakunta: Keski-Suomi
Eli onko kokemuksia siitä että saako jäätyneestä akusta enää toimivaa?
Ja kannattaako sen antaa sulaa rauhassa vaiko alkaa heti latailla sitä?

_________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 13:27 
Poissa
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2007, 02:40
Viestit: 7104
Paikkakunta: Ilomantsi
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 472 '80, SR 500 '84, V A93H '13, Veto 10hv
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Valtusta meni akut jäähän niin, että muovikyljet pullottivat.
Akut lämpimään huoneeseen ja odotusta.

Kun akut olivat huoneenlämpöiset latasin ne "älylaturilla". Pitkään se niitä latasi, mutta sai kuitenkin täyteen.

Kaksi vuotta ovat akut olleet vielä sen jälkeen valmetissa, eikä huomattavaa muutosta virranantoon tai vastaanottokykyyn ole havaittu.

_________________
The best british built tractors - Nuffield - Leyland -
"Kun se on valmet, niin osia saa vain purkamalla toisesta valmetista" -kiitos Agco!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 13:34 
Poissa
Mr. Lordi Nuffield
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2007, 22:22
Viestit: 1563
Paikkakunta: Keski-Suomi
No sitä tässä itsekin aprikoin, että tuskin peli nyt on ihan kokonaan menetetty.
Mutta harmittaa vaan kun kyseessä on vähän isompi akku, eli sellainen 170ah jossa navat toisessa päässä.

Eipä ole koskaan ennen näin päässyt käymään, no kerta ensimmäinen eli oli ilmeisesti nuorisoa käynyt bussissa ja jätteneet päävirran ja radion päälle ja sehän riittää näin talvella :roll:

Tuosta älylaturista senverran että, itsekin hankin sellaisen mutta mahtaako siinä olla vikaa kun väittää että akku on täysi vaikka tavallisella laturilla työntää virtaa?
Vai olisiko syynä se että ei kylmään akkuun pysty latamaan :?

_________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 13:38 
Poissa
Vuoden Nuffisti 2006
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:18
Viestit: 4438
Paikkakunta: Heinola
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Jäätyminen ei haittaa mutta jos se on päässyt aivan tyhjäksi niin se saatttoi akun pilata
Harmillista ottaen huomioon akkujen hinnat nykyään
Kun akku on ihan tyhjä niin tavallinenkaan laturi ei meinaa ladata
Kun saat sen sulaksi niin laita kaapelit kiinni toisesta akusta niin saat sen henkiin

_________________
Foortilla voi ajaa ja markariiniä voi syyä piikaaki voi panna et ei se sen huonompi ole


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 17:59 
Poissa
Melkoinen nuhvisti

Liittynyt: 27 Marras 2007, 18:45
Viestit: 648
Paikkakunta: Kajaani
Jäätyneenä se ei juurikaan ota virtaa vastaan, joten älylaturi ei sellaista akkua ala latataamaan. Eikä jäätynyttä akkua saisikaan yrittää ladata, ennen kuin sulattaa.

Itsellä meni viime keväänä 560Secin akku jäähän. Koko talven oli autossa virrat ja sitten menin sen maaliskuussa käynnistämään, sillä ajatuksella, että kohta alkaa ajokausi. Eipä mitään, kun viikon päästä yritin käynnistää sitä uudestaan siirtääkseni sitä, niin eipä ollutkaan enää virtaa. Akku ei ollut täysin jäätynyt, vaan sisällä oli sohjoa. Jäätynyttä akkua ei saisi ladata, mutta koska laiskuus on toinen luontoni, pistin auton apuvirralla käyntiin ja annoin puolisen tuntia käydä. Sitten pikku laturi kiinni ja useampi päivä latausta. Alku oli hidas, mtta kun sohjo hävisi akusta, alkoi virtaakin upota sinne. Eipä tuosta mitään vaivoja autolle jäänyt.

Luulempa, että akku elpyy, kunhan pistät sen yöksi lämpimään ja siten tavallinen laturi lataamaan sitä pariksi vuorokaudeksi ja lopuksi älylaturi kiinni.

Toinen akun selviytymistarina liittyy harkovin akkuihin. Harrastin viime keväänä akun roskisdyykkaamista. :wink: Siitä tuloksena löytyi 3 kappaletta kuorma-auton akkuja. Yksi oli virheetön ja kahdesta oli yksi kenno heikko. Pistin kaksi parasta paikalleen ja kolmannen jätin tallin nurkkaan. Mittasin siitä sitten huvikseen jännitteen pari viikkoa sitten ja se oli 2,8 volttia. Nostin akun kontiin ja toin mukana autotalliin ja ajattelin antaa sille viimeisen latauksen ennen kuin vien kierrätykseen. Kun vahingossa kytkin siihen akkulaturia väärinpäin, niin akku iski sähäkästi tulta. Jännite olikin nyt 12,10 volttia. Akku oli parantunut pelkästään sillä, että retuutin sen pakksesta takakontiin ja lämpimään. Oli se varmaan käynyt jäässäkin välillä, joten liekö se laukaissut oikosulun. Eihän siitä ole kuin vuosi aikaa kun sen kävin erään korjaamon jätelavalta hakemassa, eikä akkua ole välillä ladattu. Neljä vuorokautta laturissa, litra akkuvettä ja jännite nousi 14,4 volttiin eli täyteen. Mittasin vielä muutaman päivän jälkeen ja jännite oli 12,80, eli täynnä on.

Ei se akku kovin pilalle mene. Vaikka sulfitoituisikin, niin useampi päivä pikkuvirralla kyllä palauttaa hengen akkuun.

_________________
Valmet 361 II vm. 64
Nuffield 10/60 projekti vm. 67
Valmet 465 vm. 97
Valtra C1112-4 vm. 84
Caterpillar D6B ja D8H


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2009, 18:47 
Poissa
Mr. Lordi Nuffield
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2007, 22:22
Viestit: 1563
Paikkakunta: Keski-Suomi
Illalla vein akun lämpimään ja avasin korkit, jäiseltä siellä näytti ja kennotkin oli paljaana.

Tänään lisäsin aamulla vettä ja näytivät jo kennot ihan sulilta.
Ja todella tyhjäksi se oli mennyt, kun kahdella 5amp. laturilla aloitin lataamisen.
Ja välillä toinen niistä lämpeni liikaa kun oli pois päältä aina hetken ja ihmekös tuo kun täydellä asteikolla lataa.

No tässä jännitetään että miten se siitä mahtaa toipua ja näinhän se varmaan on että jos ei ala laturien viisarit näyttämään pienenpää lukemaa muutamassa päivässä, niin eipä taida sitten kalua tullakaan..

_________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2009, 19:52 
Poissa
Mr. Lordi Nuffield
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2007, 22:22
Viestit: 1563
Paikkakunta: Keski-Suomi
No nyt ollaan sitä akkua paripäivää ladattu, ja näyttää siltä että se alkaa toipua.
Eli laturi ei enää lataa kahdellakaan ampeerilla ja tämä oli tosiaankin 180 ah kokoluokan onnikan akku.
Toinen eli ilmeisesti parenpi niistä ei edes jäätynyt kunnolla ja tämä huononpikin näyttää nyt toipuvan.

No sen tästä oppi, että seisontaan jääneestä autosta kannattaa ottaa akku pois lämpimään, ovat vaan todella raskaita kantaa.

_________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2009, 20:28 
Poissa
Vuoden Nuffisti 2006
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:18
Viestit: 4438
Paikkakunta: Heinola
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
[quote="automies560"
No sen tästä oppi, että seisontaan jääneestä autosta kannattaa ottaa akku pois lämpimään, ovat vaan todella raskaita kantaa.[/quote]

Tuosta sen verran että paras akun säilytyspaikka on kylmä paikka
Pakkasessa akku säilyy parhaiten mutta tarvii olla täyteen varattu
Lämmin säilytys lyhentää akun ikää nopeasti
Ainakin näin joskus tuli ohjeet akunvalmistajalta

_________________
Foortilla voi ajaa ja markariiniä voi syyä piikaaki voi panna et ei se sen huonompi ole


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2009, 20:31 
Poissa
Melkoinen nuhvisti

Liittynyt: 27 Marras 2007, 18:45
Viestit: 648
Paikkakunta: Kajaani
Ei kannata ottaa lämpimään, se lyhentää akun ikää. Ei ole varmaan kuin pari viikkoa kun luin, että akkun ikä on sitä pitempi, mitä kylmemmässä se on. Taisi olla, että -10 aseessa ikä oli kolmin tai jopa nelin kertainen verrattuna +20 asteeseen.

Paras paikka akulle on täydessä varauksessa ja ulkona. Nykyiset akut eivät edes purkaudu merkittävästi itsekseen. Paras konsti olis siis minusta huolehtia, että akku on täysi ja jättää akku paikalleen. Akun kengän voi toki ottaa irti, niin ei kello ja radion muisti turhaan kuluta virtaa.

Tuota väitettä tukee hyvin naapurin akku, joka on meillä kylmässä varastossa aina talvi säilössä. Tuo exiden akku on ostettu kesällä -96. Kerran talveen olen siitä jännitteen mitannut ja tarvittaessa pari tuntia laturissa käyttänyt. Akku ei ole vielä edes väsynyt, vaan virtaa riittää pitkiinkin startteihin.

_________________
Valmet 361 II vm. 64
Nuffield 10/60 projekti vm. 67
Valmet 465 vm. 97
Valtra C1112-4 vm. 84
Caterpillar D6B ja D8H


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2009, 20:37 
Poissa
Mr. Lordi Nuffield
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2007, 22:22
Viestit: 1563
Paikkakunta: Keski-Suomi
Johan toki minä tiedän sen, mutta tässä minun tapauksessa se lämmin tarkoittaa noin 8-10 astetta plussaa.
Ja ajattelin sitäkin että kun on kyseessä jo vanhempi itsestäänkin purkautuva akku jota ei aina muista tai jaksa latailla.
Niin eipähän pääse heti uudelleen jäähän ainakaan, eli uskoisin sen olevan pienenpi paha kuin että pakkasessa ja ilman latinkia :?

Ja on tuo autokin sellaisessa paikassa että ei viitsi vedellä pitkiä roikkajohtoja sen luo, jos ajattelis latausta järjestää.

_________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan..


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Leuku 344 ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com